Allerede i 2016, tre år før åbningen af et af Danmarks største og mest luksuriøse hoteller, vandt vi i udbud den spændende opgave at udvikle hotel Alsik nye logo og grafiske identitet. Siden da er samarbejdet vokset støt til også at omfatte bl.a. hjemmesider, kampagner, sociale medier, PR, markedsføring, driftsmaterialer, events og meget mere. I en længere periode har Commocean ligeledes varetaget marketingcheffunktionen for Alsik.
Logo og grafisk identitet
For både os og Alsik var det helt afgørende, at det nye logo kunne formidle hotellets særlige nordiske dna. For Alsik er på mange måder et pragtstudie i nordisk design, stemning og hygge. De autentiske materialer bringer den nordiske natur og lyset inden for på hotellet, der ligeledes er indrettet med møbler og interiør i bedste skandinaviske designtradition. I hotellets tre restauranter er der skarpt fokus på lokale råvarer og sønderjyske traditioner, imens spaen henter sin inspiration i de gamle nordiske badetraditioner.
Selvom navnet Alsik allerede fortæller en historie om både beliggenheden på Als og den Alsike-kløverblomst, som hotellet er opkaldt efter, mente vi ikke, at et navnetræk var nok. Hotellet skulle også have et logo, der adderede til Alsiks fortælling, og som naturligt og elegant kunne foldes ud på alt fra sengetøj, morgenkåber, menukort, blokke og kuglepenne til væg- og facadeudsmykning, gulvtæpper, hjemmesider og markedsføringsmaterialer.
Logoet, der i dag er fuldt integreret i Alsiks udtryk og hverdag, tager udgangspunkt i den ganske særlige historie om den lille nordisk Alsike-kløverblomst med de store evner. For selvom kløverblomsten kan synes lille af statur, forvandlede den engang Danmark til førende landbrugseksportnation. Imens besang en generation af nationaldigtere og poeter dens nordiske naturlighed, skønhed og sundhed. Dette bæres alt sammen videre i Alsik logo. Du kan læse hele Alsiks logostory her
Websites
Commocean har udviklet, designet og tekstet Alsiks oprindeligt fire forskellige hjemmesider alsik.dk, freias-spisestue.dk, syttende.dk og alsik-spa.dk.
Hvert af de fire sites har stillet store krav til samspilet mellem storytelling, visuelt udtryk, brugervenlighed og funktionalitet. Vores fornemmeste opgave har været at sikre, at alle aspekter bakker op og forstærker hinanden og oplevelsen af Alsik. For hjemmesiderne er for langt de fleste deres første møde med Alsik. Det er her, drømmene om det perfekte hotelophold, den gastronomiske rejse og spa- og wellness-oplevelserne starter.
Det har været en ganske særlig og spændende udfordring, at alle fire sites er udviklet, før Alsik åbnede. Derfor har der ikke været en færdig fysisk ramme med en klart udtryk, hvor vi har kunnet hente inspiration til det visuelle sprog og tone of voice. Derfor udarbejdede vi fire moodboards, et for hvert brand, der frem til åbningen har fungeret som fundament for udvikling af både hjemmesider og driftsmaterialer. Hvert subbrand har derfor sin egen stærke identitet og udtryk.
Det er vores mangeårige samarbejdspartner, webbureauet Makers, der har programmeret de fire sites og også undervist både os og Alsiks medarbejdere i den daglige redigering og opdatering af hjemmesiderne.
Markedsføring og kampagner
Selvom Alsik stadig er et nyt hotel, har eksponeringen af hotellet i tv-udsendelser som Koch’en på Toppen og Masterchef Danmark samt veleksekverede indsatser og kampagner allerede placeret hotellet solidt på Danmarkskortet. Det gælder både for privatkunder men også på møde- og konferencemarkedet, der er et helt centralt forretningsområde for Alsik.
I Commocean har vi udviklet Alsiks markertingstrategi og SoMe-strategi. Vi er dybt taknemlige, at vi både som fungerende marketingchef og som bureau også har det store privilegium at eksekvere strategierne i tæt samarbejde med Alsik. Vi har således opbygget stærke platforme og momentum på de sociale medier og lagt niveauet for den personlige kontakt og service i øjenhøjde. Og vi har efterhånden udviklet annoncer, markedsføringsmaterialer og egentlige kampagner til alle platforme.
Et enkelt eksempel, der her skal fremhæves, er Alsiks et års fødselsdags-kampagne fra 2020. I anledning af 1 års fødselsdagen besluttede Alsik at tilbyde gavekort til alle oplevelser på hotellet med 20 % rabat. I Commocean udviklede vi en fødselsdagskampagne nøje afstemt Alsiks primære målgrupper, der bl.a. omfattede print-annoncer i udvalgte landsdækkende medier samt massiv online markedsføring på bl.a. sociale medier. Særligt Facebook og Alsiks egen profil har spillet en aktiv rolle i kampagnen, hvor lykønskninger fra danskerne væltede ind. Hver eneste modtog personligt tak og svar fra Alsik, og kampagnen endte med at slå alle rekorder for kampagnesalg af gavekort. I løbet af blot en måned solgte Alsik for ca. 16 mio. kr. fødselsdagsgavekort.